馃憯... A Przyw贸dztwo
„Nic bardziej nie szkodzi s艂u偶bie wojskowej ni偶 brak dyscypliny. To bowiem dyscyplina,w wi臋kszym stopniu ni偶 liczebno艣膰, zapewnia jednemu wojsku przewag臋 nad drugim”
— George Washington
Przyw贸dztwo i samodyscyplina id膮 rami臋 w rami臋. Trudno sobie wyobrazi膰 skutecznego lidera, kt贸remu brakuje samodyscypliny, si艂y woli, samokontroli i opanowania. Prawdziwy przyw贸dca potrafi zawsze w pe艂ni zapanowa膰 nad sob膮 i nad ka偶d膮 sytuacj膮.
Rzadko kiedy w historii by艂o takie zapotrzebowanie na przyw贸dc贸w, jak obecnie. Potrzebujemy ich na ka偶dym szczeblu spo艂ecze艅stwa, zar贸wno w sektorze publicznym, jak i pozarz膮dowym. Tacy ludzie s膮 nam potrzebni w rodzinach, firmach, miejscach kultu, organizacjach lokalnych i przede wszystkim w polityce. Musimy mie膰 ludzi, kt贸rzy b臋d膮 z powag膮 wype艂nia膰 swoje obowi膮zki i nie zawahaj膮 si臋, gdy trzeba b臋dzie wysun膮膰 si臋 przed szereg i przej膮膰 kontrol臋 nad sytuacj膮.
Na szcz臋艣cie bycia przyw贸dc膮 mo偶na si臋 nauczy膰. Liderzy powstaj膮 — zwykle bez niczyjej pomocy i nie od razu — z mieszanki ci臋偶kiej pracy, do艣wiadczenia i praktyki. Peter Drucker, s艂ynny teoretyk zarz膮dzania, s艂usznie kiedy艣 zauwa偶y艂: „Ludzi, kt贸rzy rodz膮 si臋 przyw贸dcami, jest tak ma艂o, 偶e w ostatecznym rozrachunku nie maj膮 oni wi臋kszego znaczenia”.
************
Cztery fazy rozwoju
************
Kiedy Twoja kariera w biznesie si臋 rozwija, Twoja dzia艂alno艣膰 i osi膮gni臋cia podlegaj膮 czterem etapom. Zaczynasz od stanowiska pracownika. Masz ograniczon膮 wiedz臋 i niewielkie do艣wiadczenie. Potem rozwijasz si臋, uczysz, nabywasz zdolno艣ci osi膮gania wynik贸w, ewoluujesz i zostajesz kierownikiem, kt贸ry odpowiada za prac臋 i wyniki innych ludzi. Pn膮c si臋 po kolejnych szczeblach kariery kierowniczej, poprawiasz swoj膮 umiej臋tno艣膰 egzekwowania wykonania zada艅, bezpo艣rednio nadzoruj膮c prac臋 swoich podw艂adnych, i zostajesz dyrektorem, czyli kim艣, kto przydziela prac臋 ludziom wed艂ug ich kompetencji w poszczeg贸lnych dziedzinach. Dyrektorzy maj膮 szersze pole widzenia, a to wi膮偶e si臋 z wi臋kszym zakresem obowi膮zk贸w.
Kiedy pokonujesz kolejne stopnie w hierarchii dyrektorskiej, a Twoja wiedza i efektywno艣膰 si臋 pog艂臋biaj膮 — zbierasz coraz lepsze wyniki pracy od coraz wi臋kszej liczby r贸偶nych ludzi — docierasz na najwy偶szy poziom, poziom przyw贸dcy. Na tym etapie odpowiadasz ju偶 za stanowienie, co nale偶y zrobi膰, a nie jak to nale偶y zrobi膰. M贸wi si臋, 偶e niekt贸rzy ludzie staj膮 si臋 przyw贸dcami, inni si臋 nimi rodz膮, a jeszcze innym przyw贸dztwo zostaje narzucone. Liderzy pojawiaj膮 si臋 lub awansuj膮, aby zmierzy膰 si臋 z sytuacj膮, kt贸ra wymaga zdolno艣ci przyw贸dczych. M贸wi膮c pro艣ciej, obowi膮zkiem lidera jest wzi臋cie na siebie odpowiedzialno艣ci za rezultaty.
Ludzie awansuj膮 na coraz wy偶sze szczeble w hierarchii przyw贸dczej g艂贸wnie dlatego, 偶e na ka偶dym dotychczasowym poziomie wykazywali si臋 zdolno艣ci膮 osi膮gania wymaganych wynik贸w. Lider zawsze zadaje sobie pytanie: „Jakich wynik贸w si臋 ode mnie wymaga?”. Jasno艣膰 ma tu kluczowe znaczenie. Z kolei to, 偶e inne osoby nie awansuj膮 na wy偶sze stanowiska przyw贸dcze — albo s膮 zwalniane — wynika z „niewydolno艣ci wykonawczej”. Nie realizuj膮 najwa偶niejszych prac, kt贸rych inni od nich oczekuj膮, ani nie osi膮gaj膮 wynik贸w, kt贸rych si臋 od nich wymaga.
***********
Przyw贸dca ma wizj臋
***********
Podstawow膮 zalet膮 lidera — jak wynika z badania przeprowadzonego z udzia艂em 3300 przyw贸dc贸w przez Jamesa MacPhersona — jest zdolno艣膰 tworzenia wizji. Przyw贸dcy maj膮 wizj臋. Cechuje ich umiej臋tno艣膰 planowania daleko naprz贸d i tworzenia jasnego obrazu tego, jak ich firma ma wygl膮da膰 za jaki艣 czas. Poza tym potrafi膮 si臋 podzieli膰 t膮 wizj膮 z innymi i sk艂oni膰 ich do zaanga偶owania si臋 w jej urzeczywistnienie. Cz艂owiek staje si臋 liderem, kiedy potrafi wzi膮膰 na siebie odpowiedzialno艣膰 za wyniki; kiedy zaczyna my艣le膰, dzia艂a膰 i m贸wi膰 jak lider; kiedy tworzy wizj臋 siebie i swojej firmy, swojego 偶ycia lub swojego zakresu obowi膮zk贸w.
O przyw贸dztwie i znaczeniu wizji napisano ju偶 setki ksi膮偶ek. Jednak wszystkie mo偶na sprowadzi膰 do jednej zasady. W贸dz wojskowy ma wizj臋 zwyci臋stwa, od kt贸rej nigdy nie odst臋puje. Przyw贸dca w biznesie ma wizj臋 sukcesu, opart膮 na doskona艂ych wynikach, kt贸rej jest w pe艂ni oddany.
***********
Przyw贸dca wyznacza standardy
***********
Przyw贸dca wyznacza standardy w firmie. W ko艅cu nikt inny nie mo偶e mie膰 ja艣niejszej wizji lub d膮偶y膰 do wy偶szego poziomu doskona艂o艣ci ni偶 przyw贸dca. W艂a艣nie dlatego jest on autorytetem, osob膮, kt贸ra odpowiada za samopoczucie i morale ka偶dego pracownika firmy. Osobowo艣膰 lidera i jego umiej臋tno艣膰 wywierania wp艂ywu oddzia艂uj膮 na ka偶d膮 osob臋, kt贸ra w hierarchii firmy, instytucji lub oddzia艂u znajduje si臋 ni偶ej od niego.
Nic mo偶na sztucznie podnie艣膰 morale w biznesie; przes膮cza si臋 ono bowiem z g贸ry, z poziomu lidera. Postawa przyw贸dcy wp艂ywa na zachowanie pozosta艂ych ludzi. Je偶eli lider jest pozytywnie nastawiony, pewny siebie i pe艂en energii, ka偶da osoba w firmie do艣wiadczy wp艂ywu jego zachowania i sama b臋dzie pozytywnie nastawiona, pewna siebie i pe艂na energii.
***********
Poprzyj s艂owa czynem
***********
Kiedy stajesz si臋 liderem, musisz si臋 zmusi膰, aby zachowywa膰 si臋 jak lider. Musisz chodzi膰, m贸wi膰 i dzia艂a膰, tak jak na lidera przysta艂o. Przemieniasz si臋 w inn膮 osob臋 z innym zakresem obowi膮zk贸w.
Kiedy pniesz si臋 coraz wy偶ej w hierarchii firmowej, stanowisz cz臋艣膰 zespo艂u albo dzia艂u sprzeda偶y. Kiedy awansujesz na stanowisko dyrektora, stajesz si臋 cz臋艣ci膮 dyrekcji. Oznacza to, 偶e kiedy jeste艣 cz臋艣ci膮 zespo艂u, Twoja uwaga skierowana jest ku g贸rze i na boki, a kiedy zostajesz liderem, Twoja uwaga zaczyna si臋 kierowa膰 ku do艂owi, ku ludziom, za kt贸rych teraz odpowiadasz.
Najwa偶niejszym zadaniem lidera jest prawdopodobnie zmuszenie si臋 do wyst臋powania w roli autorytetu. Wyobra藕 sobie, 偶e teraz ka偶dy Ci臋 obserwuje i wzoruje wszystko, co robi i m贸wi, na Twoim zachowaniu. Kiedy zostajesz przyw贸dc膮, ju偶 nie masz luksusu „machni臋cia na co艣 r臋k膮”. Od chwili Twojego awansu na szczebel przyw贸dczy ci膮偶y na Tobie szczeg贸lna odpowiedzialno艣膰 za dyscyplinowanie i kontrolowanie swoich s艂贸w i zachowa艅, i to tak, 偶eby przynosi艂y one jak najlepsze wyniki dla Twojej firmy i dla innych ludzi.
************
Wyznacz standardy
************
Lider wyznacza standardy zachowania, jako艣ci wykonywanej pracy, organizacji kadrowej, zarz膮dzania czasem i wizerunku firmy. W najlepszych instytucjach lider jest osob膮, kt贸r膮 wszyscy podziwiaj膮 i chc膮 na艣ladowa膰.
W wi臋kszo艣ci przypadk贸w przyw贸dca pracuje ci臋偶ej ni偶 inne osoby w firmie. Sprawia wra偶enie bardziej zaanga偶owanego, zdeterminowanego, wytrwa艂ego i obdarzonego ja艣niejsz膮 wizj膮 ni偶 inni. Lider wyznacza standard, za kt贸rym ka偶dy chce pod膮偶a膰.
Przyw贸dca dyktuje r贸wnie偶 jako艣膰 traktowania ludzi w firmie. Je偶eli odnosi si臋 do nich uprzejmie, z uwag膮 i zainteresowaniem, jest to znak dla innych, 偶e sami musz膮 si臋 dostosowa膰 do takich standard贸w.
***********
Wska偶 warto艣ci i zasady
***********
Opr贸cz tego, 偶e lider musi mie膰 jasn膮 wizj臋 przysz艂o艣ci, powinien dysponowa膰 zestawem warto艣ci i regu艂, kt贸re jasno zorganizuj膮 zachowanie i procesy decyzyjne w firmie. Ka偶dy musi wiedzie膰, w co wierz膮 lider i firma i za czym si臋 opowiadaj膮. Dlatego do g艂贸wnych zada艅 lidera nale偶y wyra偶enie w艂asnej wizji doskona艂ych wynik贸w i wpisanie jej w ramy wysokich standard贸w moralnych. Lider musi umie膰 poprze膰 czynem warto艣ci i post臋powanie, kt贸re promuje.
Najlepszy standard dla lidera wyznacza tzw. z艂ota regu艂a: „Nie czy艅 drugiemu, co tobie niemi艂e”.
Kiedy Jack Welch by艂 prezesem General Electric, zach臋ca艂 swoich dyrektor贸w, aby traktowali ka偶dego pracownika tak, jakby mia艂 on by膰 wkr贸tce awansowany i zamieni膰 si臋 z nimi miejscami. Ten spos贸b my艣lenia spowodowa艂, 偶e mened偶erowie odnosili si臋 do personelu z ogromn膮 doz膮 szacunku i grzeczno艣ci.
***********
Siedem zasad przyw贸dztwa
***********
呕eby by膰 skutecznym liderem, nale偶y w艂膮czy膰 do swojego zachowania i pracy siedem zasad. Oto one:
# 1.Jasno艣膰. Jest to najprawdopodobniej najwa偶niejszy obowi膮zek lidera. Musisz mie膰 absolutn膮 jasno艣膰 co do tego, kim jeste艣 i w co wierzysz; potrafi膰 klarownie przedstawi膰 ludziom swoj膮 wizj臋 i plany na przysz艂o艣膰; zna膰 cele i priorytety firmy i wiedzie膰, w jaki spos贸b je zrealizowa膰. Jednak przede wszystkim musisz mie膰 pe艂n膮 jasno艣膰 co do warto艣ci, misji i zamierze艅 firmy i tego, co ona sob膮 reprezentuje. Wszyscy ludzie, kt贸rzy Ci臋 otaczaj膮 i znajduj膮 si臋 na ni偶szych stanowiskach, musz膮 dok艂adnie wiedzie膰, dlaczego robi膮 to, co robi膮, i co ich firma zamierza osi膮gn膮膰.
# 2.Fachowo艣膰. B臋d膮c liderem, musisz wyznacza膰 w firmie standardy 艣wietnej pracy na danym stanowisku i podczas wykonywania danej czynno艣ci. Musisz d膮偶y膰 do tego, 偶eby Twoja firma by艂a tak samo dobra, ba, lepsza, ni偶 najlepsza firma konkurencji. Nieustannie powiniene艣 poszukiwa膰 sposob贸w podnoszenia jako艣ci Waszych produkt贸w i us艂ug 艣wiadczonych klientom.
# 3. Zaanga偶owanie. Lider jest ca艂kowicie oddany sukcesowi firmy i w pe艂ni wierzy, 偶e jest ona najlepsza na rynku i 偶e tak ju偶 zostanie. Takie 偶arliwe zaanga偶owanie w dzia艂alno艣膰 firmy — oraz w jej sukcesy i wyniki — motywuje i inspiruje ludzi do jak najlepszej pracy, do wykonywania jej z sercem.
# 4.Ograniczenia. Zadaniem lidera jest ustalenie, jakie czynniki ograniczaj膮 pr臋dko艣膰, z kt贸r膮 firma osi膮ga swoje najwa偶niejsze za艂o偶enia zwi膮zane z dochodami i rentowno艣ci膮. Lider przydziela ludziom odpowiednie obowi膮zki i lokuje 艣rodki tak, aby z艂agodzi膰 te ograniczenia i usun膮膰 przeszkody, a firma mog艂a dzia艂a膰 jak najlepsze przedsi臋biorstwo w bran偶y.
# 5. Kreatywno艣膰. Lider jest otwarty na nowe pomys艂y, bez wzgl臋du na ich pochodzenie. Nieustannie zach臋ca ludzi do znajdowania szybszych, lepszych, ta艅szych i 艂atwiejszych metod wytwarzania 艣wietnych produkt贸w i 艣wiadczenia us艂ug oraz do lepszej obs艂ugi klienta.
# 6. Nieustaj膮ca nauka. Lider jest osobi艣cie zainteresowany czytaniem, s艂uchaniem, rozwijaniem swoich umiej臋tno艣ci kierowniczych i poszerzaniem wiedzy. Powinien uczestniczy膰 w dodatkowych seminariach i kursach, aby podnie艣膰 swoje kwalifikacje i rozwin膮膰 zdolno艣ci.
Jednocze艣nie lider zach臋ca wszystkich pracownik贸w firmy do nauki i rozwoju, widz膮c w tym normaln膮 i naturaln膮 cz臋艣膰 偶ycia biznesowego. Przeznacza r贸wnie偶 czas i 艣rodki finansowe na szkolenia i dzia艂ania rozwojowe. Wie bowiem, 偶e najlepsze firmy maj膮 najlepiej wyszkolonych ludzi. Z kolei firmy trzeciorz臋dne maj膮 ludzi najgorzej przygotowanych do pracy — nic dziwnego, 偶e szybko znikaj膮 z bran偶y.
# 7. Konsekwencja. Lider potrafi si臋 wykaza膰 samodyscyplin膮 i by膰 konsekwentny, niezawodny, rzetelny, spokojny i przewidywalny w ka偶dej sytuacji. 艢wiadomo艣膰, 偶e lider jest osob膮 w pe艂ni konsekwentn膮 i 偶e mo偶na na nim polega膰, stanowi dla pracownika jedn膮 z najwi臋kszych wyg贸d w 偶yciu zawodowym. Skuteczny przyw贸dca nie zmienia si臋 z dnia na dzie艅. Nie zachwieje si臋 jak trzcina na wietrze w obliczu nowej sytuacji, problemu czy sytuacji krytycznej. Wprost przeciwnie, prawdziwy lider jest spokojny, pozytywnie nastawiony i pewny siebie — zw艂aszcza gdy znajduje si臋 pod presj膮.
***********
Nieunikniony kryzys
***********
Jedyn膮 rzecz膮, kt贸rej lider nie uniknie w swoim 偶yciu, jest kryzys. Kiedy zajmujesz stanowisko przyw贸dcze, niejednokrotnie spotykasz si臋 z kryzysami — kryzysami, kt贸re s膮 nieprzewidywalne, samorzutne i cz臋sto zdolne do wyrz膮dzenia powa偶nych szk贸d w firmie. Lider dowodzi swojej kompetencji w sytuacjach podbramkowych. Staje si臋 w贸wczas spokojny, zr贸wnowa偶ony, obiektywny i ca艂kowicie opanowany. Zadaje pytania i zbiera informacje. Potrafi dokona膰 prawid艂owej oceny sytuacji i podj膮膰 decyzje potrzebne do zminimalizowania szk贸d i strat.
Wielcy przyw贸dcy zmuszaj膮 si臋 do tego, 偶eby trzyma膰 swoje l臋ki i obawy w tajemnicy. Nie zwierzaj膮 si臋 personelowi ze swoich trosk, wiedz膮c, 偶e mog艂oby to spowodowa膰 konsternacj臋 i spadek morale. Zamiast tego lider zadaje du偶o pyta艅, dok艂adnie analizuje sytuacj臋, chc膮c j膮 jak najlepiej zrozumie膰, ale swoje odczucia zachowuje dla siebie.
Z kolei w stosunkach z pracownikami firmy lider zawsze wykazuje si臋 spokojem, pozytywnym i swobodnym nastawieniem oraz pe艂nym opanowaniem — bez wzgl臋du na to, co si臋 akurat dzieje.
***********
Samokontrola i Przyw贸dztwo
***********
Istnieje bezpo艣redni zwi膮zek mi臋dzy zdolno艣ci膮 przywo艂ywania siebie do porz膮dku a naszymi zachowaniami i ch臋ci膮 przewodzenia. Dopiero kiedy udowodnimy, 偶e potrafimy utrzyma膰 pe艂n膮 samokontrol臋, inni zaufaj膮 nam na tyle, 偶eby awansowa膰 nas na stanowisko przyw贸dcy i pozostawi膰 na nim.
Lider zdaje sobie spraw臋, 偶e wszystko, co m贸wi do innej osoby (lub o niej), jest w pewnym stopniu wyolbrzymione. Chwali ludzi i dodaje im otuchy, zar贸wno w ich obecno艣ci, jak i kiedy ich nie ma. Nigdy nic m贸wi nic negatywnego, co mog艂oby zosta膰 藕le zrozumiane lub zniech臋ci膰 kogo艣 b膮d藕 obrazi膰. Je偶eli lider ma z kim艣 na pie艅ku, rozwi膮zuje t臋 spraw臋 prywatnie, z dala od oczu i uszu os贸b postronnych.
***********
Zalety przyw贸dcy
***********
Przyw贸dcy potrafi膮 utrzyma膰 tak膮 samodyscyplin臋, 偶e bez k艂opotu planuj膮, przygotowuj膮, organizuj膮 i sprawdzaj膮 ka偶dy szczeg贸艂. Nie pozostawiaj膮 nic przypadkowi. Zadaj膮 pytania, 偶eby mie膰 pewno艣膰, 偶e w pe艂ni zrozumieli dan膮 sytuacj臋, problem lub trudno艣膰.
Wielcy przyw贸dcy zachowuj膮 si臋 tak, jakby byli w艂a艣cicielami ca艂ej firmy. Przyjmuj膮 na siebie ogromn膮 ilo艣膰 osobistej odpowiedzialno艣ci. Nigdy nie narzekaj膮, nic t艂umacz膮 si臋 ani nie wini膮 innych za swoje problemy. Przyw贸dcy s膮 bardzo silnie nastawieni na dzia艂anie. Z uwag膮 zbieraj膮 informacje i podejmuj膮 konieczne decyzje. Wyznaczaj膮 normy i standardy, a nast臋pnie sk艂aniaj膮 innych do ich przestrzegania. Domagaj膮 si臋 szybkiego i sumiennego wykonywania obowi膮zk贸w.
***********
Przyw贸dcy d膮偶膮 ku g贸rze
***********
Przyw贸dcy zbieraj膮 si臋 w g贸rnych warstwach hierarchii firmowej, niczym 艣mietana na powierzchni mleka. Je偶eli przyjmiesz pe艂n膮 odpowiedzialno艣膰 za otrzymanie okre艣lonych wynik贸w, skoncentrujesz si臋 wy艂膮cznie na wykonywaniu najwa偶niejszych zada艅, zajmiesz si臋 nieustannym poszerzaniem swoich kwalifikacji i wiedzy oraz pog艂臋bianiem zdolno艣ci podnoszenia warto艣ci swojej firmy, a tak偶e b臋dziesz traktowa艂 ludzi uprzejmie i z zainteresowaniem, w spos贸b naturalny dowiedziesz swoich zdolno艣ci przyw贸dczych.
Kiedy b臋dziesz si臋 wci膮偶 wykazywa艂 umiej臋tno艣ci膮 podnoszenia warto艣ci swojego wk艂adu w rozw贸j firmy, ludzie, znajduj膮cy si臋 na stanowiskach wy偶szych, ni偶szych i r贸wnoleg艂ych w stosunku do Twojego, b臋d膮 chcieli, 偶eby艣 zosta艂 wyniesiony do funkcji przyw贸dcy, i b臋d膮 Ci臋 wspiera膰, kiedy ju偶 dostaniesz taki awans. Jednym z Twoich podstawowych zada艅 w 偶yciu jest chodzi膰, rozmawia膰, zachowywa膰 si臋, m贸wi膰 i traktowa膰 innych w spos贸b godny przyw贸dcy. W ko艅cu nadejdzie chwila, 偶e Twoje wyniki zostan膮 nagrodzone odpowiednim stanowiskiem.
W kolejnym rozdziale dowiesz si臋, w jaki spos贸b rozwin膮膰 i praktykowa膰 to, czego potrzebujesz, 偶eby odnosi膰 wi臋ksze sukcesy w 偶yciu i w dzia艂aniach biznesowych.
Subskrybuj:
Posty (Atom)