馃憯... A Problemy
„Do艣wiadczenie nie sp艂ywa nagle na cz艂owieka; jest to co艣, co cz艂owiek robi z tym, co si臋 mu przytrafia”
— Aldous Huxley
My艣li s膮 przyczynami a okoliczno艣ci skutkami. W艂a艣nie dlatego Tw贸j spos贸b my艣lenia w du偶ej mierze decyduje o jako艣ci Twojego 偶ycia. Najwa偶niejsza zasada zwi膮zana ze sfer膮 umys艂u m贸wi 偶e stajesz si臋 tym, o czym najwi臋cej my艣lisz. Ludzie najwybitniejsi w swoich dziedzinach bardzo intensywnie koncentruj膮 si臋 na szukaniu rozwi膮za艅. My艣l膮 o nich przez wi臋kszo艣膰 czasu. Zamiast pogr膮偶a膰 si臋 w czarnych my艣lach i zastanawia膰 si臋, kto co艣 zrobi艂, a czego nie zrobi艂, ludzie sukcesu skupiaj膮 si臋 na rozwi膮zaniach i pomys艂ach, jak rozwik艂a膰 dany problem.
Filozof suficki Izrat Khan stwierdzi艂 kiedy艣: „呕ycie to nieustaj膮ce pasmo problem贸w, przypominaj膮ce fale na oceanie. Nigdy si臋 nie ko艅czy”. Oznacza to, 偶e Twoja zdolno艣膰 do wykazywania si臋 samodyscyplin膮, opanowaniem i samokontrol膮, skonfrontowana z nigdy nieko艅cz膮cym si臋 pasmem problem贸w, trudno艣ci, niepowodze艅 i tymczasowych pora偶ek, kt贸rych b臋dziesz do艣wiadcza艂, jest konieczna, 偶eby艣 m贸g艂 odnie艣膰 sukces w biznesie i w 偶yciu.
**********
Nieuchronny kryzys
**********
W swoim 偶yciu zmierzysz si臋 z ca艂膮 rzek膮 problem贸w — materialnych, finansowych, rodzinnych, biznesowych i politycznych. Jedyn膮 przerw膮 w tym nieustaj膮cym strumieniu k艂opot贸w b臋dzie okazjonalny kryzys. Je偶eli prowadzisz normalne 偶ycie, prawdopodobnie b臋dziesz spotyka艂 si臋 z kryzysem co dwa, trzy miesi膮ce. Jednak to w艂a艣nie w takich sytuacjach kryzysowych mo偶na w pe艂ni wykaza膰 si臋 osobowo艣ci膮 najwy偶szej pr贸by i si艂膮 charakteru. Dopiero kiedy staniesz twarz膮 w twarz z nieoczekiwanymi trudno艣ciami i niepowodzeniami, b臋dziesz m贸g艂 pokaza膰 otoczeniu, z jakiej gliny jeste艣 ulepiony. Ca艂e 偶ycic jest egzaminem. Pytanie tylko, czy go zdasz, czy oblejesz.
W naturze kryzysu le偶y to, 偶e pojawia si臋 on „nieproszony”. Nie mo偶esz spodziewa膰 si臋 偶adnego ostrze偶enia ani przewidzie膰 takiego kryzysu zawczasu. Bo gdyby艣 m贸g艂, to kryzys by oczywi艣cie nie nast膮pi艂 — albo by艂by艣 ju偶 na niego przygotowany. Kiedy dochodzi do nieuchronnego kryzysu, musisz — w wi臋kszym stopniu ni偶 w innych sytuacjach — wykaza膰 si臋 samodyscyplin膮. Pomo偶e Ci ona zachowa膰 spok贸j i jasno艣膰 umys艂u, dzi臋ki kt贸rym skutecznie poradzisz sobie z t膮 trudn膮 sytuacj膮.
***********
Pracuj, jak najlepiej umiesz
***********
Kiedy dzieje si臋 co艣 niedobrego, wi臋kszo艣膰 ludzi — to zreszt膮 naturalna kolej rzeczy — z艂o艣ci si臋 i rozgl膮da za kim艣, na kogo mog艂aby zrzuci膰 win臋. To marnotrawstwo energii. Taka postawa niczemu nie s艂u偶y. Zamiast tego lepiej utrzyma膰 samodyscyplin臋 i zachowa膰 spok贸j, obiektywno艣膰, ch艂odne podej艣cie. Kiedy b臋dziesz mie膰 do czynienia z nieoczekiwanym problemem lub kryzysem, przywo艂aj si臋 do porz膮dku i zachowaj spok贸j, skoncentruj si臋 na rozwi膮zaniu, a nie na problemie. Pomy艣l o tej sytuacji w kategoriach tego, co mo偶na od razu zrobi膰; nie zastanawiaj si臋, jak do niej dosz艂o ani kto jest winny. Wyobra藕 sobie, 偶e to taka sama sytuacja, jak wypadek, w kt贸rym kto艣 zostaje ranny. Koncentrujesz si臋 na tym, 偶eby dobrze si臋 zaj膮膰 rann膮 osob膮, zatamowa膰 krwawienie i nie dopu艣ci膰 do powi臋kszenia obra偶e艅. Dopiero p贸藕niej przychodzi czas na analizowanie, co si臋 sta艂o i w jaki spos贸b. Zdyscyplinuj si臋, 偶eby w sytuacji problemu lub kryzysu natychmiast powiedzie膰 do siebie: „Ja za to odpowiadam”, nawet je偶eli w danej chwili jeste艣 odpowiedzialny wy艂膮cznie za kontrolowanie swoich reakcji.
************
Zachowaj jasno艣膰 umys艂u
************
Wybitni ludzie wyrobili sobie umiej臋tno艣膰 skutecznego reagowania na sytuacje kryzysowe oraz zdolno艣膰 zachowywania spokoju, swobody i racjonalnego ogl膮du rzeczywisto艣ci. Zmuszaj膮 si臋 do tego, 偶eby wykaza膰 si臋 ch艂odnym, beznami臋tnym podej艣ciem do problemu. Dzi臋ki temu my艣l膮 trze藕wiej, dokonuj膮 bardziej obiektywnej oceny sytuacji i podejmuj膮 lepsze decyzje.
W chwili gdy cz艂owiek zaczyna si臋 denerwowa膰 i z艂o艣ci膰, w jego m贸zgu „zamyka si臋” kora nowa, odpowiedzialna za procesy my艣lenia. Aktywna pozostaje jednie kora dawna, czyli cz臋艣膰 m贸zgu odpowiadaj膮ca za emocje, kt贸ra „my艣li” w kategoriach ewolucyjnej reakcji „walcz lub uciekaj”. Kiedy w Twoim m贸zgu dominuje praca cz臋艣ci emocjonalnej, Twoje my艣lenie si臋 polaryzuje: widzisz, 偶e co艣 jest czarne albo bia艂e, zgadzasz si臋 na co艣 albo si臋 nie zgadzasz, uwa偶asz, 偶e trzeba co艣 zrobi膰 albo 偶e lepiej nic nie robi膰. Tracisz zdolno艣膰 widzenia rzeczywisto艣ci w r贸偶nych odcieniach szaro艣ci i analizowania wszystkich mo偶liwych sposob贸w poradzenia sobie z dan膮 sytuacj膮. Tymczasem ludzie sukcesu zdaj膮 sobie spraw臋, 偶e ka偶dy problem stanowi dla nich szans臋 rozwini臋cia samokontroli i pewno艣ci siebie. Bo tak naprawd臋 w 偶yciu jeste艣 wart tyle, ile problemy, kt贸re potrafisz rozwi膮za膰.
************
Schody do sukcesu
************
Kilka lat temu dr Lawrence Peter napisa艂 ksi膮偶k臋 The Peter Principle. Jest to sympatyczna lektura, kt贸rej g艂贸wna teza brzmi bardzo znajomo. Peter stwierdzi艂 mianowicie, 偶e w ka偶dej instytucji ludzie awansuj膮 do chwili, a偶 znajd膮 si臋 na poziomie, na kt贸rym nie potrafi膮 ju偶 rozwi膮zywa膰 problem贸w. Na tym poziomie si臋 te偶 zatrzymuj膮 i pozostaj膮 do ko艅ca swojej kariery. Peter zauwa偶y艂 jeszcze, 偶e z tego powodu w ka偶dej instytucji znajduje si臋 mn贸stwo ludzi, kt贸rzy osi膮gn臋li granic臋 braku kompetencji. Zasada ta sprawdza si臋 zw艂aszcza na szczeblu rz膮dowym i jest pierwszym powodem, dla kt贸rego utrzymanie w艂adz jest tak czasoch艂onne i drogie, co utrudnia jakiekolwiek dzia艂ania. Wida膰 to wyra藕nie w systemach politycznych o rozd臋tej biurokracji.
Z kolei w normalnym 偶yciu cz艂owiek awansuje w pracy i w zawodzie wprost proporcjonalnie do swojej zdolno艣ci rozwi膮zywania problem贸w i podejmowania koniecznych decyzji na ka偶dym etapie swojej kariery. Dobra wiadomo艣膰 jest taka, 偶e je偶eli przez wi臋kszo艣膰 czasu b臋dziesz my艣le膰 o rozwi膮zaniach, nauczysz sw贸j m贸zg, i偶 powinien si臋 mocno na nich koncentrowa膰. Bez wzgl臋du na rodzaj i posta膰 problem贸w oraz trudno艣ci, kt贸re mno偶膮 si臋 wok贸艂 Ciebie, Tw贸j umys艂 b臋dzie wci膮偶 poszukiwa艂 kreatywnych sposob贸w rozwi膮zywania problem贸w. W konsekwencji b臋dziesz dzia艂a膰 m膮drzej i szybciej, wykorzystasz r贸wnie偶 wi臋cej potencja艂u swojego m贸zgu.
Kiedy chcesz si臋 nauczy膰 uprawia膰 jaki艣 sport, zaczynasz od opanowania podstawowych ruch贸w, a dopiero p贸藕niej przechodzisz do bardziej zaawansowanych. Stale 膰wiczysz te umiej臋tno艣ci, a偶 wykonywanie ich staje si臋 coraz naturalniejsze i 艂atwiejsze.
呕eby opanowa膰 sztuk臋 rozwi膮zywania problem贸w, trzeba opracowa膰 technik臋 lub metod臋, kt贸ra pozwoli na skutecznie zmierzenie si臋 z prawie ka偶dym problemem, jaki mo偶na napotka膰 w 偶yciu zawodowym b膮d藕 osobistym. Na szcz臋艣cie istnieje sprawdzona metoda rozwi膮zywania problem贸w i podejmowania decyzji, kt贸r膮 mo偶na wykorzysta膰 w niemal偶e ka偶dej sytuacji. Przyjrzyjmy si臋 jej.
***********
Skuteczne rozwi膮zywanie problem贸w metod膮 dziewi臋ciu krok贸w
***********
Krok 1. Nie spiesz si臋; spokojnie i jasno okre艣l na czym polega problem.
W medycynie m贸wi si臋, 偶e trafna diagnoza stanowi po艂ow臋 lekarstwa. W艂a艣nie dlatego musisz zada膰 sobie pytanie: „W czym dok艂adnie tkwi problem?”. To naprawd臋 zadziwiaj膮ce, 偶e kilka os贸b potrafi si臋 martwi膰 problemem, kt贸ry wyst膮pi艂 w ich firmie, ale ka偶da z nich ma zupe艂nie inne poj臋cie na temat jego natury. Twoim zadaniem jest wyja艣nienie tej kwestii i przekonanie wszystkich do jednej definicji tego problemu, zanim przejdziecie do jego rozwi膮zywania.
Krok 2. Zapytaj: „Czy to naprawd臋 jest problem?”. Pami臋taj, 偶e s膮 rzeczy, z kt贸rymi nic si臋 nie da zrobi膰. To nie s膮 problemy; to zaledwie proza 偶ycia. Wzrost oprocentowania rat albo kryzys na rynku kredyt贸w hipotecznych nie s膮 problemem. Nie s膮 bowiem czym艣, czemu mo偶na zaradzi膰, znajduj膮c rozwi膮zanie. Trzeba si臋 z tym po prostu zmierzy膰. Bardzo cz臋sto to, co z pozoru wygl膮da jak problem lub niepowodzenie, jest tak naprawd臋 zamaskowan膮 szans膮. Czasami problemu wcale nie trzeba rozwi膮zywa膰. Wprost przeciwnie, nagle masz czas, 偶eby zrobi膰 co艣 zupe艂nie innego — co mo偶e by膰 lepsze dla Ciebie i Twojej firmy.
Krok 3. Zapytaj:„Co jeszcze stanowi problem?”. Uwa偶aj na problemy, kt贸re maj膮 tylko jedn膮 definicj臋. Im wi臋cej sposob贸w, na jakie mo偶esz opisa膰 problem, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e znajdziesz jego rozwi膮zanie.
Podczas pracy z korporacjami, w kt贸rych wyniki sprzeda偶y znajduj膮 si臋 poni偶ej po偶膮danego poziomu, ka偶emy ich przedstawicielom zada膰 dwadzie艣cia jeden pyta艅, pokazuj膮cych dany problem zawsze od innej strony. Ka偶de przedstawienie problemu — o ile jego definicja jest poprawna — prowadzi do innego rozwi膮zania i cz臋sto narzuca firmie zupe艂nie inny kierunek rozwoju.
Na przyk艂ad pytamy: „W czym tkwi problem?” i pierwsza odpowied藕 brzmi: „Mamy za niskie wyniki sprzeda偶y”. Kolejne pytanie: „Co jeszcze stanowi problem?”. Odpowied藕: „Konkurencja ma za wysokie wyniki sprzeda偶y”. Zwr贸膰 uwag臋 na r贸偶nic臋. Je偶eli problem polega na tym, 偶e masz za niskie wyniki sprzeda偶y, rozwi膮zaniem mo偶e by膰 wzmo偶enie dzia艂a艅 reklamowych i promocyjnych oraz intensyfikacja procedur sprzeda偶y. Je偶eli jednak uznasz, 偶e to konkurencja ma za wysokie wyniki sprzeda偶y, trzeba b臋dzie poprawi膰 jako艣膰 w艂asnych produkt贸w, zmieni膰 ich lini臋, obni偶y膰 ceny lub w og贸le przenie艣膰 si臋 do innej bran偶y.
Zadaj膮c seri臋 takich pyta艅 i odpowiadaj膮c na nie, dochodzimy w ko艅cu do prawid艂owej definicji, kt贸ra mo偶e stanowi膰 podstaw臋 dla realnego rozwi膮zania.
Krok 4. Zapytaj:„W jaki spos贸b powsta艂 problem?”. Postaraj si臋 zrozumie膰 przyczyny problemu, je偶eli chcesz, 偶eby si臋 on ju偶 wi臋cej nie powt贸rzy艂. Je艣li w Twoim 偶yciu prywatnym lub zawodowym wci膮偶 pojawia si臋 ten sam problem, 艣wiadczy to o s艂abej organizacji i braku kontroli nad dan膮 dziedzin膮. W Twoich systemach dzia艂ania tkwi jaka艣 usterka, kt贸ra powoduje nawroty tego samego problemu. Musisz si臋 dowiedzie膰, dlaczego problem si臋 powtarza, i postara膰 si臋 go wykorzeni膰.
Krok 5. Zapytaj: „Jakie s膮 mo偶liwe rozwi膮zania?”. Im wi臋cej potencjalnych rozwi膮za艅, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo znalezienia tego w艂a艣ciwego. Jako艣膰 rozwi膮zania ro艣nie wprost proporcjonalnie do liczby rozwi膮za艅, kt贸re bierze si臋 pod uwag臋. Uwa偶aj na problemy, kt贸re maj膮 tylko jedno rozwi膮zanie.
Krok 6. „Jakie rozwi膮zanie jest teraz najlepsze?”. Czasami byle jakie rozwi膮zanie jest lepsze od 偶adnego. Rozwi膮zanie 艣redniej jako艣ci, realizowane z zapa艂em, ma cz臋sto przewag臋 nad 艣wietnym rozwi膮zaniem, kt贸rego nie mo偶na wdro偶y膰, poniewa偶 jest ono zbyt z艂o偶one albo nikt nie ma odpowiednich kwalifikacji w tym wzgl臋dzie.
Zasada jest taka, 偶eby co najmniej 80 procent problem贸w rozwi膮zywa膰 od razu. Tylko 20 procent problem贸w mo偶na na jaki艣 czas od艂o偶y膰. Je偶eli musisz w艂a艣nie tak post膮pi膰, ustal dat臋 graniczn膮, do kt贸rej podejmiesz decyzj臋 co do tego problemu w oparciu o zebrane do tej pory informacje.
Jest jeszcze zasada, kt贸ra m贸wi, 偶e ka偶dy du偶y problem by艂 kiedy艣 ma艂y i mo偶na go by艂o w贸wczas rozwi膮za膰 w prosty i tani spos贸b. Czasami najlepsz膮 strategi膮 jest „zduszenie problemu w zarodku”. Dlatego kiedy wiadomo, 偶e pojawi艂 si臋 problem i 偶e mo偶na go rozwi膮za膰, zr贸b, co trzeba, i to szybko.
Krok 7. Podejmij decyzj臋. Wybierz rozwi膮zanie, jakiekolwiek, po czym postan贸w, jakie dzia艂anie podejmiesz. Zawsze pytaj: „Jaki jest nasz nast臋pny krok? Co powinni艣my teraz zrobi膰?”.
Krok 8. Przydziel obowi膮zki. Kto konkretnie ma si臋 zaj膮膰 realizowaniem rozwi膮zania albo za艂atwianiem poszczeg贸lnych jego element贸w? Cz臋sto bywa tak, 偶e grupa ludzi spotyka si臋, 偶eby rozwi膮za膰 problem, i dochodzi do porozumienia, co nale偶y zrobi膰. Jednak na spotkaniu dwa tygodnie p贸藕niej okazuje si臋, 偶e nic si臋 nie zmieni艂o. Dlaczego? Ot贸偶 nikomu nie powierzono obowi膮zku wykonania podj臋tej decyzji.
Krok 9. Ustal spos贸b weryfikacji decyzji. Co starasz si臋 osi膮gn膮膰 za pomoc膮 tej decyzji i w jaki spos贸b zmierzysz skuteczno艣膰 ostatecznych wynik贸w? Sk膮d b臋dziesz wiedzia艂, 偶e wykonanie decyzji si臋 powiod艂o? Im dok艂adniej okre艣lisz, co chcesz osi膮gn膮膰 dzi臋ki danemu rozwi膮zaniu, tym wi臋ksze prawdopodobie艅stwo, 偶e faktycznie to osi膮gniesz.
***********
To si臋 op艂aca
***********
Umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w ma swoje zalety. G艂贸wn膮 jest mo偶liwo艣膰 rozwi膮zywania coraz wi臋kszych i wa偶niejszych problem贸w. Wzrost Twojej pensji i szybko艣膰 awansowania, a tym samym rozw贸j kariery, s膮 w du偶ej mierze uzale偶nione od zdolno艣ci rozwi膮zywania problem贸w. Im bardziej b臋dziesz si臋 koncentrowa艂 na rozwi膮zaniach, tym wi臋cej ich znajdziesz i tym warto艣ciowszy b臋dzie Tw贸j wk艂ad w rozw贸j firmy.
Poczucie w艂asnej warto艣ci wi膮偶e si臋 r贸wnie偶 nieroz艂膮cznie z innym czynnikiem: skuteczno艣ci膮. Poziom w艂asnej skuteczno艣ci okre艣la si臋 za pomoc膮 wiary we w艂asne mo偶liwo艣ci, kt贸re s膮 potrzebne do rozwi膮zywania problem贸w i osi膮gania cel贸w. Im bardziej wierzysz, 偶e posiadasz odpowiednie kompetencje do rozwi膮zywania problem贸w i trudno艣ci napotykanych w codziennym 偶yciu, tym bardziej siebie lubisz. A im bardziej siebie lubisz, tym czujesz wi臋ksz膮 pewno艣膰 siebie i masz wi臋ksz膮 wiar臋 we w艂asne si艂y, dzi臋ki czemu mo偶esz rozwi膮zywa膰 jeszcze powa偶niejsze problemy i uzyskiwa膰 bardziej znacz膮ce wyniki.
***********
Co decyduje o sukcesie?
***********
Zdolno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w zawodowych decyduje w du偶ym stopniu o tym, co osi膮gasz. Ludzie, kt贸rzy dobrze sobie radz膮 z rozwi膮zywaniem problem贸w, nale偶膮 do grona najbardziej warto艣ciowych i szanowanych os贸b w swojej bran偶y. W艂a艣nie dlatego sukces mo偶na zdefiniowa膰 jako umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w. Oznacza to, 偶e r贸wnie偶 szcz臋艣cie stanowi umiej臋tno艣膰 rozwi膮zywania problem贸w, tak samo jak przyw贸dztwo.
Je偶eli potrafisz si臋 wykaza膰 samodyscyplin膮 i samokontrol膮 w obliczu nieuchronnych problem贸w i sytuacji kryzysowych, towarzysz膮cych codziennemu 偶yciu, stajesz si臋 bardziej kompetentny i skuteczny we wszystkim, co robisz. Dzi臋ki temu ludzie zaczn膮 Ci臋 bardziej szanowa膰 i ceni膰. Ty za艣 do艣wiadczysz wspania艂ego uczucia si艂y osobistej i kompetencji. W kr贸tkim czasie staniesz si臋 jedn膮 z najbardziej warto艣ciowych os贸b w swojej firmie.
Subskrybuj:
Posty (Atom)