馃憯... A Dzieci


„Odpowiednia dyscyplina nie jest zewn臋trznym przymusem, ale zwyczajem umys艂u, kt贸ry prowadzi spontanicznie do po偶膮danego, a nie do niepo偶膮danego zachowania”
— Bertrand Russell
Znaczenie lub warto艣膰 czego艣, co robimy, mo偶emy okre艣li膰 na podstawie potencjalnych konsekwencji wykonywania b膮d藕 niewykonywania tej aktywno艣ci. Dane zachowanie mo偶emy oceni膰 jako wa偶ne, je偶eli b臋dzie mia艂o potencjalnie znacz膮ce konsekwencje — i tak do rzeczy wa偶nych zaliczymy na przyk艂ad usuni臋cie si臋 z drogi rozp臋dzonego samochodu. Z kolei urodzenie dzieci mo偶e mie膰 konsekwencje, kt贸re b臋d膮 dawa膰 o sobie zna膰 nawet przez osiemdziesi膮t lat (taka bowiem jest przypuszczalna d艂ugo艣膰 偶ycia w dzisiejszych czasach), a nawet d艂u偶ej, rzutuj膮c na 偶ycie naszych wnuk贸w i prawnuk贸w. W艂a艣nie dlatego zostanie rodzicem jest jedn膮 z najwa偶niejszych rzeczy, jakie mog膮 si臋 nam przytrafi膰 w 偶yciu. Przecie偶 mimo 偶e jeste艣 doros艂ym cz艂owiekiem, wci膮偶 odczuwasz skutki tego, co Twoi dziadkowie zrobili — albo czego nie zrobili — dla Twoich rodzic贸w. Spos贸b, w jaki traktujesz swoje dzieci, czerpie w du偶ym stopniu ze sposobu, w jaki Twoi rodzice traktowali Ciebie. Spos贸b odnoszenia si臋 do dzieci poci膮ga bowiem za sob膮 konsekwencje, kt贸re przechodz膮 z pokolenia na pokolenie, decyduj膮c o 偶yciowym szcz臋艣ciu i dobrobycie kolejnych generacji.

*************
Najwa偶niejszy obowi膮zek
************
Je偶eli masz dziecko, musisz si臋 wykaza膰 ogromn膮 samodyscyplin膮, 偶eby wype艂ni膰 swoje zobowi膮zania i wywi膮za膰 si臋 ze swoich powinno艣ci wzgl臋dem niego. W dniu, w kt贸rym rodzi si臋 Twoje pierwsze dziecko, przyjmujesz na siebie co najmniej dwudziestoletnie zobowi膮zanie, 偶e zrobisz, co w Twojej mocy, aby wychowa膰 je na szcz臋艣liwego, zdrowego i pewnego siebie cz艂owieka.
Na ka偶dym etapie 偶ycia Twojego dziecka Twoje s艂owa, czyny, sytuacje, w kt贸rych powstrzymujesz si臋 od dzia艂ania, i inne zachowania kszta艂tuj膮 Twoje dziecko i na nie oddzia艂uj膮, przes膮dzaj膮c o tym, jakie b臋dzie jako doros艂y cz艂owiek.
Najwi臋ksz膮 potrzeb膮 dziecka jest nieprzerwany strumie艅 bezwarunkowej mi艂o艣ci i akceptacji ze strony rodzic贸w. Dzieci potrzebuj膮 mi艂o艣ci prawie r贸wnie mocno jak tlenu. Ilo艣膰 mi艂o艣ci, jak膮 dziecko otrzymuje od rodzic贸w, zw艂aszcza w latach, gdy kszta艂tuje si臋 jego charakter, decyduje o tym, czy b臋dzie zdrowe i szcz臋艣liwe, kiedy doro艣nie.

************
Jak dziecko rozumie mi艂o艣膰?
************
Jak dziecko rozumie mi艂o艣膰? Ot贸偶 jest ona dla niego synonimem czasu. Dzieci okre艣laj膮 swoj膮 warto艣膰 i znaczenie, a tym samym rozwijaj膮 u siebie poczucie w艂asnej warto艣ci i samoocen臋, na podstawie ilo艣ci czasu, jak膮 najwa偶niejsze osoby w ich 偶yciu po艣wi臋caj膮 im w dzieci艅stwie. Kiedy czas przemija, to bezpowrotnie; nie mo偶na go niczym zast膮pi膰 ani nadrobi膰. Rodzice chyba najcz臋艣ciej wyrzucaj膮 sobie potem, 偶e nie sp臋dzali z dzieckiem wystarczaj膮co du偶o czasu, kiedy by艂o ma艂e.
Kiedy zostajesz rodzicem, musisz tak si臋 zdyscyplinowa膰 i tak zorganizowa膰 swoje 偶ycie, 偶eby sp臋dza膰 jak najwi臋cej czasu z dzieckiem w okresie, gdy ono ro艣nie. Musisz si臋 zmusi膰, aby zredukowa膰, zmniejszy膰, ograniczy膰 liczb臋 zaj臋膰, kt贸re nie pozwalaj膮 Ci by膰 doskona艂ym rodzicem, albo si臋 ich w og贸le pozby膰.

************
Nowe priorytety
************
Kiedy zawierasz zwi膮zek ma艂偶e艅ski, w Twoim 偶yciu zachodzi powa偶na zmiana. Zmienia si臋 Tw贸j tryb 偶ycia, wiele rzeczy, kt贸re zwykle robi艂e艣, traci na znaczeniu i pilno艣ci.
Po przyj艣ciu na 艣wiat pierwszego dziecka w 偶yciu cz艂owieka nast臋puj膮 kolejne zmiany. Cz臋sto ludzie maj膮 wtedy wra偶enie, jakby pierwsza faza ich 偶ycia — m艂odo艣膰 — nagle znika艂a, jak gdyby by艂a rakiet膮, kt贸ra wynosi wahad艂owiec na orbit臋, odpadaj膮c p贸藕niej od jego kad艂uba; wszystko po to, 偶eby艣 m贸g艂 obra膰 w 偶yciu now膮 trajektori臋. I faktycznie, bardzo cz臋sto si臋 zdarza, 偶e 偶ycie wielu par ca艂kowicie si臋 zmienia po narodzinach pierwszego dziecka. Ograniczaj膮 one spor膮 cz臋艣膰 wcze艣niejszego 偶ycia towarzyskiego lub w og贸le z niego rezygnuj膮. Przestaj膮 jada膰 i pija膰 z przyjaci贸艂mi, przestaj膮 wychodzi膰 w weekendy. Zaczynaj膮 budowa膰 inne 偶ycie, skoncentrowane wok贸艂 domu i rodziny. Dzieci staj膮 si臋 o艣rodkiem ich czasu i zainteresowania oraz podstawowym tematem rozm贸w.
Odpowiedzialni rodzice uwa偶aj膮 wychowywanie dzieci za najwa偶niejszy aspekt swojego 偶ycia. Tak planuj膮 i organizuj膮 sw贸j czas i swoje zaj臋cia, 偶eby m贸c jak najlepiej wype艂ni膰 ten obowi膮zek.

**********
My艣lenie d艂ugoterminowe
**********
Dzieci zmuszaj膮 do my艣lenia d艂ugoterminowego. Je偶eli do tego u艣wiadomisz sobie, 偶e cokolwiek zrobisz ze swoimi dzie膰mi albo cokolwiek zaniedbasz z nimi zrobi膰, b臋dzie to p贸藕niej oddzia艂ywa艂o na kolejne pokolenia, zaczniesz zwraca膰 baczniejsz膮 uwag臋 na rzeczy, kt贸re do nich m贸wisz, i na spos贸b, w jaki je traktujesz.
Kiedy jeste艣 m艂ody i wolny, mo偶esz by膰 w pe艂ni sob膮. Mo偶esz si臋 obra偶a膰, z艂o艣ci膰, 艣mia艂o wyra偶a膰 swoje uczucia i zachowywa膰 si臋 swobodnie. Jednak gdy na 艣wiat przychodzi dziecko, musisz narzuci膰 sobie du偶o dyscypliny i zacz膮膰 si臋 kontrolowa膰. Dzieci w okresie kszta艂towania si臋 charakteru s膮 bardzo wyczulone na wp艂yw rodzic贸w. Dostrzegaj膮 i bior膮 do siebie ka偶de s艂owo czy reakcj臋 rodzic贸w, po czym na ich podstawie tworz膮 w艂asny ogl膮d 艣wiata i wizerunek samych siebie.
Prawie zawsze, gdy masz do czynienia z dysfunkcyjnym rodzicem, win膮 za jego b艂臋dy wychowawcze mo偶esz obarczy膰 jego dysfunkcyjnych rodzic贸w. Kiedy taki cz艂owiek by艂 dzieckiem, jego rodzice robili lub m贸wili rzeczy, kt贸re go rani艂y, dezorientowa艂y, przera偶a艂y albo wzbudza艂y w nim poczucie zagro偶enia, gniewu czy ni偶szo艣ci.

***********
Mi艂o艣膰 jako najwi臋kszy dar
***********
Najwi臋kszym darem, jaki mo偶esz da膰 dzieciom, jest przekonanie ich, 偶e kochasz je ca艂y czas i 偶e tej mi艂o艣ci nic nigdy — cokolwiek by si臋 dzia艂o — nie odmieni. Dzieci nie mo偶e spotka膰 nic lepszego ni偶 艣wiadomo艣膰, 偶e najwa偶niejsi ludzie w ich 偶yciu — rodzice — kochaj膮 je i w pe艂ni akceptuj膮, bez wzgl臋du na to, co dzieci robi膮 i jakie b艂臋dy pope艂niaj膮.
Dzieci nie s膮 ma艂ymi doros艂ymi. Nie maj膮 jeszcze zdolno艣ci wydawania prawid艂owych s膮d贸w na temat dobrych i z艂ych zachowa艅. Musi up艂yn膮膰 wiele lat, podczas kt贸rych metod膮 pr贸b i b艂臋d贸w oraz czasem w drodze nieprzyjemnych do艣wiadcze艅 nab臋d膮 m膮dro艣ci i umiej臋tno艣ci os膮du i dzi臋ki nim zaczn膮 podejmowa膰 dobre decyzje, dotycz膮ce ich przysz艂o艣ci i ich samych.
Kiedy dzieci pope艂niaj膮 b艂臋dy, nale偶y potraktowa膰 je ze spokojem i z wyrozumia艂o艣ci膮 oraz pom贸c im wyci膮gn膮膰 wnioski, wynikaj膮ce z danego problemu czy trudno艣ci.

************
Dyscyplina a rozw贸j
************
Wielu rodzic贸w s膮dzi, 偶e ich obowi膮zkiem jest przywo艂ywa膰 dzieci, kt贸re pope艂ni艂y jaki艣 b艂膮d, do porz膮dku za pomoc膮 kar. W latach trzydziestych, kiedy moi rodzice byli mali, panowa艂o przekonanie, 偶e rodzic musi „z艂ama膰 wol臋 u dziecka”. Filozofia ta doprowadzi艂a do wychowania ca艂ego pokolenia dzieci z okaleczon膮 psychik膮, bowiem ich rodzice uwa偶ali, 偶e musz膮 urobi膰 i ukszta艂towa膰 swoje potomstwo na ma艂ych ludzi, kt贸rzy spe艂nialiby ich oczekiwania.
Tymczasem ka偶de dziecko jest wyj膮tkowe i r贸偶ni si臋 od pozosta艂ych ludzi na 艣wiecie. Rodzi si臋 z zupe艂nie niepowtarzalnym temperamentem, osobowo艣ci膮 i naturaln膮 sk艂onno艣ci膮 do pewnych zainteresowa艅 i zachowa艅.
Rodzice cz臋sto si臋 dziwi膮, gdy zauwa偶aj膮, 偶e ka偶de z ich dzieci r贸偶ni si臋 od pozosta艂ych, mimo i偶 ma tych samych rodzic贸w i wychowuje si臋 w tym samym domu. Z w艂asnego do艣wiadczenia wiem, 偶e dzieci bywaj膮 do siebie podobne jak dzie艅 do nocy.
Bez wzgl臋du na to, jak si臋 zachowujesz wobec dzieci, maj膮 one do zrealizowania w艂asne, niepowtarzalne przeznaczenie. Wyrosn膮 na ludzi z konkretn膮 osobowo艣ci膮 i b臋dzie ich ci膮gn膮膰 ku konkretnym ludziom i dzia艂aniom. Twoim g艂贸wnym obowi膮zkiem jest stworzenie 艣rodowiska, w kt贸rym poczuj膮 si臋 na tyle bezpiecznie i pewnie, 偶e zaczn膮 pod膮偶a膰 za swoimi sk艂onno艣ciami i predyspozycjami.

**********
Rzu膰 wyzwanie swoim przekonaniom
**********
Pewien filozof kiedy艣 stwierdzi艂: „Zanim urodzi艂y mi si臋 dzieci, mia艂em cztery filozofie na temat wychowywania dzieci. Teraz mam czworo dzieci i ani jednej filozofii”.
Ka偶de dziecko r贸偶ni si臋 od innych dzieci i innych os贸b. Dlatego b膮d藕 przygotowany, 偶e podczas wychowywania swoich dzieci b臋dziesz musia艂 weryfikowa膰 nawet swoje najbardziej ulubione prze艣wiadczenia co do tego, co „powinny”, a czego „nie powinny” one robi膰 lub m贸wi膰, albo jakie „powinny”, a jakie „nie powinny” by膰. Przede wszystkim jednak b膮d藕 got贸w przyzna膰, 偶e mo偶esz nie mie膰 racji, poniewa偶 b臋dziesz pope艂nia艂 wi臋cej b艂臋d贸w, ni偶 mo偶esz to sobie wyobrazi膰.
Chyba najwa偶niejszym obowi膮zkiem, jaki spoczywa na Tobie jako na rodzicu, jest wpojenie dzieciom pewnych warto艣ci, szczeg贸lnie warto艣ci samodyscypliny. Poza tym rodzice najcz臋艣ciej chc膮, 偶eby ich dzieci wyros艂y na osoby odpowiedzialne i potrafi膮ce nad sob膮 panowa膰. Pragn膮 te偶, aby by艂y zdyscyplinowane i zdolne do wyrzecze艅 oraz zrezygnowania z dora藕nej korzy艣ci.

**********
艢wie膰 przyk艂adem
**********
Albert Schweitzer, znany lekarz i filozof, napisa艂 kiedy艣: „Ludzi nale偶y kszta艂ci膰 w szkole przyk艂adu, poniewa偶 偶adna inna niczego ich nie nauczy”.
Przyk艂ad, kt贸ry nieustannie dajesz swoim rosn膮cym dzieciom, to najsilniejszy wp艂yw, jaki na nie wywierasz. Dzieci ca艂y czas obserwuj膮 Ci臋 k膮tem oka albo nawet z s膮siedniego pokoju. Ch艂on膮 wszystko. Oceniaj膮 i analizuj膮 Twoje zachowania, zw艂aszcza w chwilach, gdy jeste艣 zestresowany. Na podstawie tego, jak si臋 zachowujesz, kiedy jeste艣 z艂y lub zdenerwowany albo kiedy pope艂nisz b艂膮d, wyrabiaj膮 sobie jasny pogl膮d na to, jak powinni zachowywa膰 si臋 ludzie doro艣li.
Tw贸j przyk艂ad wyznacza pewne standardy zachowa艅, kt贸re dzieci uwa偶aj膮 za normalny spos贸b bycia w okre艣lonych okoliczno艣ciach, zw艂aszcza w chwilach stresu. Je偶eli Twoje dzieci polubi膮 i uszanuj膮 Tw贸j wz贸r, b臋d膮 si臋 stara艂y Ci臋 na艣ladowa膰 w okresie dojrzewania, a potem przez reszt臋 swojego 偶ycia. Dlatego ca艂y czas powiniene艣 zadawa膰 sobie pytanie: „Jaka by艂aby moja rodzina, gdyby wszyscy w niej byli tacy jak ja?”.

***********
B膮d藕 autorytetem
***********
Je偶eli wyka偶esz si臋 samodyscyplin膮 i samokontrol膮, zw艂aszcza gdy jeste艣 z艂y lub zdenerwowany, dzieci zrozumiej膮 t臋 lekcj臋. W przysz艂o艣ci, kiedy same b臋d膮 z艂e lub zdenerwowane, r贸wnie偶 wyka偶膮 si臋 samodyscyplin膮 i samokontrol膮.
Na podstawie przeprowadzonego niedawno badania naukowcy wysnuli nast臋puj膮ce wnioski: dzieci kszta艂tuj膮 sw贸j pogl膮d na 艣wiat, obserwuj膮c, jak ich matka radzi sobie ze wzlotami i upadkami codziennego 偶ycia. Je偶eli matka wygl膮da na spokojn膮, rozlu藕nion膮 i opanowan膮, dzieci zak艂adaj膮, 偶e 艣wiat jest logicznym i racjonalnym miejscem, tote偶 艂atwiej im jest zachowa膰 spok贸j i samokontrol臋. Je偶eli jednak matka jest sfrustrowana, z艂a i przyt艂oczona zbyt wieloma obowi膮zkami oraz ci膮g艂ym brakiem czasu, dzieci zaczynaj膮 uwa偶a膰, 偶e 偶ycie jest zagmatwane i stresuj膮ce.

************
Kszta艂towanie charakteru
************
Twoim najwa偶niejszym obowi膮zkiem jako rodzica jest zaszczepienie dzieciom warto艣ci oraz ukszta艂towanie ich charakteru. 呕eby to osi膮gn膮膰, trzeba nauczy膰 je, kt贸re warto艣ci s膮 wa偶ne — chodzi tu przede wszystkim o uczciwo艣膰 i m贸wienie prawdy. Musisz sta膰 si臋 dla nich autorytetem i stosowa膰 warto艣ci, kt贸rymi dzieci powinny si臋 wykazywa膰 w odpowiednich okoliczno艣ciach.
Poniewa偶 najwa偶niejsz膮 cnot膮 charakteru jest uczciwo艣膰, dziecku trzeba wpoi膰 nade wszystko sk艂onno艣膰 do m贸wienia prawdy. Bo, ku zdziwieniu wi臋kszo艣ci rodzic贸w, dzieci potrafi膮 k艂ama膰. Kiedy s膮 ma艂e, wcale nie zawsze m贸wi膮 prawd臋. Pos艂uguj膮 si臋 k艂amstwami ma艂ymi i du偶ymi. Czasami taka sytuacja zaskakuje rodzic贸w, kt贸rzy czuj膮, 偶e musieli gdzie艣 pope艂ni膰 jaki艣 b艂膮d wychowawczy. Ale nie ma si臋 czym martwi膰: k艂amanie stanowi normaln膮 i naturaln膮 cz臋艣膰 dzieci艅stwa. Jest ono form膮 porozumiewania si臋, kt贸r膮 dzieci chc膮 wypr贸bowa膰 w praktyce. Je偶eli jednak zauwa偶膮, 偶e k艂amanie jest skutecznym sposobem na szybkie i proste osi膮gni臋cie swoich cel贸w, zaczn膮 k艂ama膰 regularnie. Kiedy艣 na przyk艂ad zapyta艂em o co艣 mojego syna Michaela, a on udzieli艂 mi odpowiedzi, kt贸ra by艂a kompletnie nieprawdziwa. Spyta艂em go wi臋c: „Michael, dlaczego to powiedzia艂e艣? Sam przecie偶 wiesz, 偶e to wierutne k艂amstwo!”. Michael, kt贸ry mia艂 wtedy dziesi臋膰 lat, rzek艂 otwarcie: „Pomy艣la艂em, 偶e mo偶e mi si臋 uda i uwierzysz”. Dzieci chc膮 sprawdzi膰, czy k艂amanie dzia艂a. Je偶eli oka偶e si臋, 偶e nie, spr贸buj膮 innego zachowania, czyli najcz臋艣ciej po prostu powiedz膮 prawd臋.

************
Zawsze m贸w prawd臋
************
Pewnego dnia czytali艣my z 偶on膮 ksi膮偶k臋 na temat wychowywania dzieci i znale藕li艣my w niej takie oto pytanie: „Je偶eli dzieci ci臋 ok艂amuj膮, to kto doprowadzi艂 do tego, 偶e boj膮 si臋 powiedzie膰 prawd臋?”. To nam otworzy艂o oczy. Natychmiast zebrali艣my dzieci i o艣wiadczyli艣my im: „Od tej chwili macie zawsze m贸wi膰 prawd臋. Obiecujemy, 偶e nigdy nie wpadniecie w tarapaty przez m贸wienie prawdy. Je偶eli sk艂amiecie, zdenerwujemy si臋 i was ukarzemy. Je艣li jednak powiecie nam prawd臋, nie musicie si臋 niczego obawia膰 z naszej strony”.
Od tej pory nasze dzieci „testowa艂y” na nas prawie wy艂膮cznie m贸wienie prawdy. Z czasem wesz艂o im to w nawyk i bez wzgl臋du na okoliczno艣ci nie zbacza艂y z tego kursu. My za艣 dotrzymali艣my obietnicy. Nigdy nie ukarali艣my dzieci za to, 偶e powiedzia艂y prawd臋.

************
殴r贸d艂o pewno艣ci siebie
************
Je偶eli dzieci m贸wi膮 prawd臋, wyrastaj膮 na osoby 艣mia艂e i silne, o wysokiej samoocenie i du偶ej pewno艣ci siebie. Cechuje je r贸wnie偶 spora doza szacunku wobec samych siebie i duma z w艂asnych osi膮gni臋膰. Potrafi膮 spojrze膰 drugiej osobie prosto w oczy i powiedzie膰 jej, co my艣l膮 i jak si臋 czuj膮. Bardzo si臋 r贸偶ni膮 od dzieci, kt贸re musz膮 nieustannie k艂ama膰 lub ubarwia膰 prawd臋, 偶eby uzyska膰 co艣 od rodzic贸w.
Kiedy b臋dziesz wychowywa艂 dzieci, wiele razy znajdziesz si臋 w sytuacji, w kt贸rej zrobi膮 one albo powiedz膮 co艣 takiego, co spotka si臋 z Twoj膮 dezaprobat膮 lub Ci臋 rozgniewa. W takich momentach trzeba si臋 jednak zmusi膰, 偶eby pomy艣le膰, zanim zacznie si臋 dzia艂a膰, albo zareagowa膰 opanowaniem i poskromi膰 swoje nerwy. Musisz pami臋ta膰, 偶e to, co robisz pod wp艂ywem stresu, jest zauwa偶ane i rejestrowane przez dziecko i mo偶e mie膰 trwa艂y wp艂yw na nie oraz na jego przysz艂o艣膰.
Dzieci przyswajaj膮 sobie warto艣ci, kiedy s膮 ich regularnie uczone lub kiedy bior膮 z kogo艣 przyk艂ad. Je偶eli chcesz wpoi膰 swoim dzieciom warto艣ci, najpierw musisz sam by膰 im wierny: wykaza膰 si臋 zdolno艣ci膮 do mi艂o艣ci — zw艂aszcza do wsp贸艂ma艂偶onka — wsp贸艂czuciem wobec ludzi, kt贸rym si臋 nie poszcz臋艣ci艂o w 偶yciu; hojno艣ci膮 wobec os贸b, kt贸re jej potrzebuj膮; cierpliwo艣ci膮, gdy wymaga tego sytuacja; tolerancj膮 dla innych pogl膮d贸w; odwag膮 w obliczu trudno艣ci; i wytrwa艂o艣ci膮 w walce z niepowodzeniami. Tylko wtedy Twoje dzieci uznaj膮 takie zachowanie za norm臋. B臋d膮 je postrzega膰 jako w艂a艣ciwy spos贸b reagowania w rozmaitych sytuacjach.

***********
Pot臋ga przebaczenia
***********
Jedn膮 z najwa偶niejszych warto艣ci, jakie mo偶na przekaza膰 dzieciom, jest zdolno艣膰 wybaczania. Nieumiej臋tno艣膰 wybaczenia drugiemu cz艂owiekowi stanowi 藕r贸d艂o wi臋kszo艣ci negatywnych emocji. Dlatego je偶eli potrafisz wybacza膰, je艣li naprawd臋 potrafisz pu艣ci膰 pewne rzeczy w niepami臋膰, Twoje dzieci, gdy dorosn膮, r贸wnie偶 b臋d膮 mia艂y t臋 zdolno艣膰. Zaoszcz臋dzi im ona wielu lat udr臋ki, kt贸ra by艂aby wynikiem zranienia ze strony innych ludzi, czyli czego艣, czego nie spos贸b unikn膮膰.
Wychowuj膮c dzieci, nieustannie pope艂niamy b艂臋dy. Czasami reagujemy niewsp贸艂miernie do sytuacji. Poniewa偶 nie jeste艣my 艣wi臋ci, nie potrafimy tego unikn膮膰. Je偶eli jednak zdarzy nam si臋 post膮pi膰 藕le wzgl臋dem dziecka, powinni艣my znale藕膰 w sobie odwag臋 i empati臋, aby umie膰 sobie zda膰 spraw臋 z tego, 偶e destrukcyjna krytyka ze strony rodzic贸w jest wyj膮tkowo bolesna dla dziecka. No, dalej, 艣mia艂o. Popro艣 dziecko o wybaczenie. Nawet je偶eli to dziecko zawini艂o, nic nie usprawiedliwia negatywnego, krzywdz膮cego zachowania wobec niego. Po prostu powiedz: „Przepraszam. Wybaczysz mi?”.
Dzieci zawsze wybaczaj膮. W chwili gdy si臋 pokajasz i poprosisz dziecko o wybaczenie Ci, 偶e zrobi艂e艣 co艣, co mog艂o je zrani膰, uwolnisz je od negatywnych emocji i poczucia ni偶szo艣ci. Je偶eli przyznasz si臋 do b艂臋du, pozwolisz dziecku na nowo by膰 szcz臋艣liwym i pewnym siebie.

***********
Nauka nigdy si臋 nie ko艅czy
***********
Rozwijanie u dzieci poszanowania odpowiednich warto艣ci i uczenie ich w艂a艣ciwego zachowania to praca na ca艂e 偶ycie. Przecie偶 wychowanie dzieci nie polega na wyg艂oszeniu jednego wyk艂adu na temat m贸wienia prawdy i konieczno艣ci wsp贸艂czucia innym, 偶eby od razu o tym zapomnie膰. Ot贸偶 t臋 lekcj臋 trzeba przypomina膰, raz po raz, rok po roku, rozmawiaj膮c na ten temat z dzie膰mi lub daj膮c im odpowiedni przyk艂ad, dop贸ki s膮 one pod Twoim dachem.
W li艣cie do gazetowej rubryki savoir vivre’u jaki艣 rodzic zapyta艂: „Ile czasu zajmuje nauczenie dziecka prawid艂owego zachowania przy stole? Bez wzgl臋du na to, co m贸wi臋, moje dziecko wci膮偶 je niechlujnie i bez og艂ady”. Odpowiedziano mu w taki spos贸b: „Cierpliwo艣ci. Nauczenie dziecka odpowiednich manier przy stole zajmuje oko艂o pi臋tnastu lat sta艂ego powtarzania tych samych czynno艣ci i s艂贸w. Zreszt膮 nawet wtedy nie ma gwarancji, 偶e rodzicielskie wskaz贸wki odnios膮 jaki艣 skutek”.

***********
B膮d藕 dla nich wzorem do na艣ladowania
***********
Je偶eli chcesz, 偶eby Twoje dzieci zachowywa艂y si臋 w okre艣lony spos贸b, to, rzecz jasna, sam musisz ca艂y czas zachowywa膰 si臋 w taki spos贸b. Je艣li dzieci maj膮 si臋 w艂a艣ciwie ubiera膰, sam ubieraj si臋 w艂a艣ciwie. Je偶eli chcesz, 偶eby dzieci o siebie dba艂y, poka偶 na swoim przyk艂adzie, jak wygl膮da zadbany cz艂owiek. Je偶eli chcesz, 偶eby dzieci by艂y dobrze zorganizowane i skuteczne w tym, co robi膮, sam musisz im pokaza膰, jak to jest by膰 zorganizowanym i skutecznym.
Pami臋taj, 偶e Twoje dzieci przez reszt臋 偶ycia b臋d膮 si臋 zachowywa膰 tak jak Ty. Je偶eli zaczniesz w ten spos贸b my艣le膰, to znaczy u艣wiadomisz sobie, 偶e przez d艂ugie lata skutki Twoich zachowa艅 b臋d膮 mie膰 wp艂yw na szanse 偶yciowe Twoich dzieci, 艂atwiej Ci b臋dzie si臋 zmusi膰 do narzucenia sobie wi臋kszej samodyscypliny i samokontroli.
Wychowanie dzieci na osoby o wysokiej samoocenie, pozytywnym nastawieniu do 艣wiata, o du偶ej pewno艣ci siebie i du偶ym poczuciu w艂asnej warto艣ci mo偶e by膰 jednym z Twoich najwa偶niejszych osi膮gni臋膰. Rezultaty tego procesu wychowawczego b臋dziesz ogl膮da艂 do ko艅ca swoich dni.